Hoe vertaal ik mijn strategie naar meetbare resultaten

Jouw strategie is helder en staat als een huis. Maar hoe vertaal je deze naar meetbare resultaten waarmee je jouw organisatie de goede kant op stuurt? Dat is een vraag die wij regelmatig krijgen. Herken je dit?

Het liefst doe je dit op een manier die weinig tijd kost zodat je regelmatig kunt peilen en tijdig actie kunt ondernemen als de praktijk dreigt af te wijken van het ingezette pad. De enige manier om dit te kunnen doen is de strategie meetbaar te maken.

SMART

Een strategie is het grotere plaatje wat de ondernemer of het management voor ogen heeft waar het naar toe wil met de organisatie. Veelal is een strategie niet gelijk meetbaar. Het is daarom zaak om een strategie concreet te maken door het uit te splitsen in afzonderlijke doelen. Een veelgebruikte methode hiervoor is SMART en dat bestaat uit de volgende onderdelen:

Specifiek. Maak de doelstelling zo concreet mogelijk.

Meetbaar. Zorg dat je het doel met cijfers uit de organisatie of van buitenaf kunt duiden.

Acceptabel. Het doel moet uitvoerbaar en zinnig zijn. Het is de bedoeling dat het ook gedragen wordt door anderen in de organisatie. Soms gebruikt men hier ook de A van Aanwijsbaar (wie welke taken moet uitvoeren) of Ambitieus (het doel moet een vorm van ambitie bevatten).

Realistisch. De doelstelling moet haalbaar zijn. Men moet geloven dat het doel binnen bereik ligt met de juiste stappen.

Tijdsgebonden. Tot slot is het belangrijk dat er een begin en eindpunt gedefinieerd wordt in de doelstelling.

 

KPI’s

In dit artikel richten we ons op de meetbaarheid van de strategie. Je wilt met een beperkt aantal datapunten kunnen kijken naar de actuele stand van je doelstelling. Deze specifieke datapunten worden ook wel KPI’s genoemd (Key Performance Indicators ofwel Kritische Prestatie Indicatoren). KPI’s kunnen allerlei data omvatten. Voorbeelden zijn cijfers over omzet, brutowinst, marges, kostprijs, bezettingsgraad, ziekteverzuim, verloop, klanttevredenheid, etc.

Met een juist gekozen KPI krijg je in een oogopslag te zien wat de actuele situatie is. KPI’s moeten concreet en eenvoudig te begrijpen zijn, meetbaar ten opzichte van een norm of doelstelling en tot actie leiden als dat nodig is.

Een strategie kan gevisualiseerd worden met meerdere KPI’s en die kunnen samen toegankelijk gemaakt worden in een mooi vormgegeven dashboard. Dit dashboard kan gedeeld worden binnen de organisatie zodat iedereen altijd een actueel beeld kan hebben van hoe de organisatie ervoor staat.

Het kiezen van de juiste KPI’s is uiteraard bepalend voor het goed kunnen volgen van je doelstellingen. Voor elke organisatie en voor elke strategie zal dit anders zijn. Bij Twine hebben we veel ervaring met snel tot de kern treden van diverse doelstellingen bij verschillende organisaties in uiteenlopende branches.

Wil je meer weten hoe we jou kunnen helpen met het vertalen van strategie naar meetbare resultaten? Ik ga graag met je in gesprek. Je kunt mij bereiken via joost@twine.nl of 06-278 70 242.

Joost van den Bos

Guidon Groep - Twine - Joost van den Bos

Kom werken bij de Guidon Groep

EN… HOE WERKT ‘T BIJ DE GUIDON GROEP?

Als je wilt weten hoe het is om bij Guidon Groep te werken, kun je dat natuurlijk het beste vragen aan mensen die nog niet zo lang in dienst zijn. Zij kijken met een frisse blik naar de organisatie en naar hun collega’s. Dit zijn hun verhalen.

Plan direct een belafspraak met één van onze specialisten