VRAAG: Duurzaamheid is al een tijd lang een hot-topic in de maatschappij. Bijna iedereen is er wel op een of andere manier mee bezig. Ook voor ondernemers komt duurzaamheid steeds hoger op de agenda te staan. Deels omdat het verwacht wordt vanuit regelgeving en stakeholders, maar ook steeds meer omdat ondernemers de toegevoegde waarde van een duurzame onderneming zien. Maar hoe weet je of je op de juiste weg bent?
AAN HET WOORD: JOOST VAN DEN BOS
Joost van den Bos is Business Intelligence Consultant bij Twine, onderdeel van de Guidon Groep. Met zijn team van data analisten en BI-specialisten helpt hij klanten met het vertalen van data naar bruikbare inzichten om hun onderneming te sturen.
ANTWOORD:
“Ondernemers staan dagelijks voor grote uitdagingen in een snel veranderende wereld. Om succesvol te zijn moet je in staat zijn in te spelen op de ontwikkelingen en tegelijk een duidelijke visie hebben waar je naar toe wilt. Duurzaamheid is een factor die steeds vaker een rol speelt in succes en een plaats krijgt op de visie van ondernemers. Duurzaam ondernemen is een veelomvattend begrip. Centraal staat de balans tussen de drie duurzaamheidselementen: People, Planet en Profit. Door goed in te spelen op deze elementen maak je van duurzaamheid een succesfactor. Je bedrijf wordt toekomstbestendig en aantrekkelijk voor medewerkers en klanten. Tegelijkertijd kun je met de juiste duurzaamheidsstrategie ook geld besparen.”
“Elke organisatie is anders en er is dan ook niet één aanpak die voor alle bedrijven werkt. Wel zijn er diverse handreikingen die ondernemers kunnen helpen om duurzaamheidsdoelen op te stellen met meetbare resultaten. Een goed voorbeeld hiervan is het Global Reporting Initiative (GRI), ontstaan uit een wereldwijd netwerk van multinationals en deskundigen. Hierin zijn richtlijnen opgenomen voor het vastleggen en meten van de bedrijfsvoering op duurzame thema’s. Dit is niet alleen voor grote bedrijven relevant maar ook voor het MKB. Regelgeving zal op termijn eisen dat duurzaamheid goed gedocumenteerd is en bedrijven die hier nu al op voorsorteren hebben hier straks een voordeel mee ten opzichte van concurrenten.”
“Het is daarnaast goed om te kijken naar jouw eigen organisatie en sector om te zien waar de grootste winst behaald kan worden op het gebied van duurzaamheid. Kies één of meerdere thema’s, stel doelstellingen en maak die concreet en meetbaar. Kijk welke data je kan gebruiken om je doelstellingen mee te staven. Door regelmatig te meten kun je goed volgen waar je organisatie staat en waar actie nodig is. Het mooiste is om dit automatisch te doen door je data te verwerken als indicatoren in een automatisch bijgewerkt rapport, zoals een dashboard. Dan heb je altijd een actueel overzicht van waar je staat met je duurzaamheidsdoelen en kun je dat gebruiken als instrument om je bedrijf mee te sturen. Zorg dus dat je doelen kiest, maak deze meetbaar en verzamel en visualiseer de relevante bedrijfsdata om goed voorbereid te zijn op de toekomst.”
Dit artikel werd oorspronkelijk gepubliceerd in INTO Business magazine.