Blogs

Value-drivers in de maakindustrie

Geschreven door: Pieter van den Berg

In onze overnamepraktijk maakt de waardebepaling van industriële ondernemingen een belangrijk onderdeel uit van onze werkzaamheden. Onderdeel daarvan is de analyse wat nu de zogenoemde value-drivers zijn voor de betreffende onderneming. Welke elementen bepalen vooral de waarde? Wat zijn de aanjagers van groei?

Jaren geleden onderzocht Jim Collins welke value- drivers bepalend waren bij elf bedrijven die vijftien jaar lang middelmatige resultaten behaalden en ver- volgens minstens vijftien jaar buitengewone pres- taties leverden. Samengevat hebben deze bedrijven een aantal gemeenschappelijke kenmerken.

De leiders van deze bedrijven hebben een combinatie van persoonlijke bescheidenheid en professionele wilskracht, zijn bescheiden en terughoudend, maar hebben een ongeëvenaarde vastberadenheid om het bedrijf succesvol te maken.

Cruciaal is om eerst de juiste mensen aan boord te krijgen voordat de richting van het bedrijf wordt bepaald. Deze benadering gaat ervan uit dat met de juiste mensen op de juiste posities, de rest vanzelf volgt. Het is zelfs belangrijker dan de strategie zelf.

De bedrijven waren bereid de harde realiteit onder ogen te zien zonder hun geloof in het uiteindelijke succes te verliezen. Het benadrukt een open cultuur van discipline en eerlijkheid, waarin de feiten niet worden genegeerd, maar juist worden gebruikt om vooruitgang te boeken.

Het concept van de egel komt voort uit de gedachte dat de egel slechts één groot essentieel punt hanteert bij gevaar (stekels opzetten). Door perfect te weten waar ze de beste in kunnen zijn en wat hun economische motor aandrijft, bleven ze zich daar specifiek op concentreren.

Succesvolle bedrijven bouwden geleidelijk aan een zogenaamd vliegwiel dat langzaam begint te draaien en vervolgens versnelt. Dit vliegwieleffect benadrukt de kracht van consistente inspanning en kleine, maar significante verbeteringen.

De bedrijven creëren een cultuur van discipline, waarin mensen gedreven zijn om het juiste te doen. Dit vereist niet alleen discipline in actie, maar ook een zeer gedisciplineerde manier van denken. Succesvolle bedrijven gebruikten technologie om hun reeds bestaande sterke punten te versterken, maar ze lieten technologie nooit hun strategie bepalen. Ogenschijnlijk zijn dit niet zeer bijzondere punten. Lukt het om deze ook in uw onderneming toe te passen? Alvast veel succes toegewenst!

Dit artikel werd oorspronkelijk gepubliceerd in INTO Business magazine Haarlemmermeer-Schiphol van juli 2024.

Kom werken bij de Guidon Groep

EN… HOE WERKT ‘T BIJ DE GUIDON GROEP?

Als je wilt weten hoe het is om bij Guidon Groep te werken, kun je dat natuurlijk het beste vragen aan mensen die nog niet zo lang in dienst zijn. Zij kijken met een frisse blik naar de organisatie en naar hun collega’s. Dit zijn hun verhalen.

Plan direct een belafspraak met één van onze specialisten