Geschreven door: Pieter van den Berg
Afgelopen keer schreven we over succes van ondernemingen. Jim Collins had in zijn boek Good to Great verslag gedaan van onderzoek waarom sommige ondernemingen zo succesvol zijn en waarom anderen veel minder.
Enkele kenmerken van het succes waren bijvoorbeeld het type leiderschap, waarbij de leider anderen in zijn organisatie successen gunt (‘niveau vijf leiderschap’) en het gebruik van technologie vanuit de gedachte dat dit ingezet wordt voor een betere performance naar klanten.
Een koppeling naar de topsport is snel gemaakt. Wat hebben we afgelopen zomer genoten van de successen van de Nederlandse topsporters tijdens de (para-)Olympische Spelen in Parijs. Er zijn veel parallellen met ondernemerssucces te trekken en metaforen te beschrijven.
Zo heeft iedereen nog de eindsprint van Femke Bol op het netvlies staan van de gemengde estafetteploeg op de vier maal vierhonderd meter. Wat ging zij hard! Alsof andere atleten stilstonden. Tijdens het interview na afloop verklaarde ze dat niet zij, maar het totale team voor de overwinning gezorgd had. Een mooi voorbeeld van het eerdergenoemde niveau vijf leiderschap.
Zowel de dames- als herenhockeyploegen konden ook de gouden medailles mee naar huis nemen.
Ik moest denken aan de voormalige nationale hockeycoach Marc Lammers: jaren geleden gebruikte hij al gedetailleerde data-analyses in zijn coaching en strategie. Voor die tijd een enorme innovatie. Mede daardoor leidde dat toen tot goud op de Olympische Spelen.
Bovenstaande successen werken alleen wanneer de teams uiterste discipline betrachten in de voorbereiding en trainingen om het ultieme doel te bereiken. Ook gaan de teamleden voor elkaar tot het uiterste en gunnen elkaar succes. Prachtig!
De bruggen naar ondernemerschap zijn snel te maken. U kunt ze voor uw eigen situatie toepassen. Een laatste toevoeging: succesvolle en snelgroeiende ondernemingen integreren een actieve overnamestrategie in hun onder- nemersbeleid. Uit het jaarlijkse Global M&A report van Bain Management Consultants blijkt dat bedrijven die een actieve overnamestrategie in hun beleid betrekken, een hogere aandeel- houderswaarde genereren. Ook in onze eigen praktijk zien we dat gebeuren. Tja, iets om over na te denken. Dat wordt dan echt topsport!
Dit artikel werd oorspronkelijk gepubliceerd in INTO Business magazine Haarlemmermeer-Schiphol van oktober 2024.