Geschreven door: Andre Scheirlinck
Een onderneming verkopen is niet zomaar een zakelijke transactie. Het is een unieke, strategische en vaak de belangrijkste stap in de ondernemersreis, die draait om timing, voorbereiding en inzicht in de bedrijfsactiviteiten en organisatie. Veel ondernemers die bij ons komen richten zich op het moment van de deal, maar zien door de alledaagse hectiek niet altijd in dat de voorbereiding op verkoop al geruime tijd daarvoor begint.
Niet alleen fiscaal-juridisch, maar juist ook in de bestendigheid van het business model en de kwaliteit van de informatievoorziening. We zien dat nog wel eens terugkomen tijdens het boekenonderzoek (due diligence), waar goede informatievoorziening en de kwaliteit van de winstgevendheid, processen en organisatie voorop staat om deze fase soepel te doorlopen. Het verkoopklaar maken van jouw onderneming vereist daarom een goede voorbereiding en is vaak het halve werk.
Analytisch inzicht is daarbij de sleutel tot een succesvolle verkoop. Het begint bij het begrijpen van de werkelijkheid achter de financiële cijfers: wat zijn de drijvende krachten achter de winstgevendheid? Welke trends zie je in de omzet, kosten, resultaat, werkkapitaal en investeringen? Maar het gaat verder op het business model. Hoe verhoudt jouw onderneming zich tot de concurrentie? Zijn de klanten gebonden aan jouw merk of toch afhankelijk van persoonlijke relaties? En, cruciaal, waar zit de potentie voor groei waarmee je een toekomstige
koper onderbouwd kunt overtuigen? Hoe kunnen we dat aan de hand van de data inzichtelijk maken?
Door jouw onderneming door de bril van een potentiële koper te bekijken en je management informatie hierop in te richten, kun je zwakke plekken versterken en kansen benutten. Denk aan een klantportefeuille die te eenzijdig is, of processen die te afhankelijk zijn van één persoon. Deze inzichten stellen je in staat om nu al stappen te zetten die je bedrijf robuuster maken én aantrekkelijker voor de markt.
Verkoopklaar maken betekent niet wachten op de perfecte koper, maar actief bouwen aan een onderneming die klaar is voor de toekomst—met of zonder jou. Niets voor niets wordt vaak gezegd dat je moet werken aan jouw onderneming en niet in de onderneming.
Een succesvol verkoopproces staat of valt bij de voorbereiding en de timing daarvan. Analytisch inzicht is daarbij niet alleen een hulpmiddel, maar een essentieel onderdeel van je strategie. Want hoe beter jij jouw cijfers, de markt en het potentieel begrijpt, hoe sterker jij staat als het moment van de verkoop daar is. Met het gebruik van data-driven dashboards is dit tegenwoordig snel en efficiënt inzichtelijk te maken. Van Strategie naar KPI!
Dit artikel werd oorspronkelijk gepubliceerd in Zaanbusiness magazine.