Blogs

Groeien of gegeten worden?

Auteur: Nick Ursem

Groei. Het is de heilige graal van het ondernemerschap. Als ik een willekeurige ondernemer vraag naar zijn ambities draait het antwoord negen van de tien keer om groei: meer omzet, meer klanten, meer winst. Maar hoe realiseer je deze groei? Dát is de grote vraag. Zeker in een tijd waarin consolidatie in veel sectoren steeds meer de norm lijkt te worden.

De transportsector, installatiebranche, zakelijke dienstverlening. Zomaar enkele sectoren waarin consolidatie een actueel thema is en waar wij vanuit Sophista recent betrokken bij zijn geweest als adviseur. Waar deze sectoren in het verleden veelal uit middelgrote en kleinere bedrijven bestonden, zien we tegenwoordig steeds grotere spelers de markt domineren. Private equity en strategische kopers voegen bedrijven samen, zoeken synergievoordelen en verhogen hun marktaandeel. Voor jou als ondernemer betekent dit dat je voor een fundamentele keuze staat: meegroeien door fusies en overnames of vasthouden aan autonome groei?

Beide strategieën hebben voordelen en risico’s. Autonoom groeien betekent grip houden op de bedrijfscultuur en strategie, maar vraagt tijd, investeringen en geduld. Fuseren of verkopen aan een grotere partij kan snelheid en schaalvoordelen opleveren, maar betekent ook loslaten voor jou als ondernemer en integreren in een groter geheel.

De praktijk leert dat stilstand geen optie is. Ondernemers die nu achteroverleunen en wachten, vragen zich over een paar jaar af waarom zij door de concurrentie ingehaald worden. Wie in een consoliderende markt niet meegroeit, loopt het risico gemarginaliseerd te worden.

Maar wat is dan de beste keuze? Dat hangt af van jouw ambitie, marktpositie en – misschien wel het belangrijkste – jouw eigen ondernemershart. Wil je bouwen aan een groter geheel en profiteren van schaalvoordelen? Dan is een fusie of overname misschien de weg. Wil je zelf de regie houden en langzamer maar gestaag groeien? Dan is het zaak om het onderscheidend vermogen te versterken en strategische allianties te zoeken.

Groei komt uiteindelijk voort uit de keuzes van jou als ondernemer. En in het huidige economische klimaat zijn die keuzes belangrijker dan ooit.

Deze column verscheen in de lente-uitgave van INTO business Westfriesland.

Kom werken bij de Guidon Groep

EN… HOE WERKT ‘T BIJ DE GUIDON GROEP?

Als je wilt weten hoe het is om bij Guidon Groep te werken, kun je dat natuurlijk het beste vragen aan mensen die nog niet zo lang in dienst zijn. Zij kijken met een frisse blik naar de organisatie en naar hun collega’s. Dit zijn hun verhalen.

Plan direct een belafspraak met één van onze specialisten