De ondernemer van nu doet dingen anders

Dagelijks zijn wij in gesprek met uiteenlopende ondernemers. Van startende ondernemers tot gevestigde ondernemers die het stokje (gaan) overdragen. Van de self-made vrouwen of mannen tot een volgende generatie uit het familiebedrijf. Vanuit onze rol als financiële gids zijn we betrokken bij ondernemers van verschillende generaties en natuurlijk ondernemen we zelf ook. Maar wat typeert nu de huidige generatie ondernemers?

Allereerst denk ik dat alle algemene maatschappelijke trends doorschemeren in de huidige generatie ondernemers. Zo hard mogelijk werken is ingeruild voor een goede werk-privé balans met ruimte om andere dromen, naast de zakelijke, te realiseren. Het vermogen wat is gerealiseerd met het ondernemen zetten zij daar al snel voor in.

Ook zie ik dat de huidige generatie ondernemers anders omgaat met het team. De huidige generatie positioneert zich meer als onderdeel van het team dan dat ze boven het team staan. Dat zie je ook steeds meer terug in hun werkplek. Die is tussen de mensen op de werkvloer in plaats van in een aparte directiekamer. Dat heeft natuurlijk ook alles te maken met de wijze van sturen en uitdagen van je medewerkers. Orders van bovenaf hebben meer een meer plaats gemaakt voor eigen verantwoordelijkheid en medewerkers uitdagen om te ontwikkelen. De huidige generatie ondernemers steekt veel meer energie in werving, behoud en ontwikkeling van de medewerkers.

De huidige generatie ondernemers is ook vluchtiger. Ze zijn sneller afgeleid en altijd weer op zoek naar het volgende avontuur. Hierdoor hebben ze minder lange termijn focus. Terwijl het succes van het ondernemen toch vaak zit in het consistent doorbouwen aan je bedrijf. Daar zit in de lange termijn de waarde creatie want als je elk jaar met 10% groeit verdubbel je dus elke 7 jaar.

Wat de huidige generatie ondernemers ook typeert is dat zij bekend zijn met de nieuwste technologieën en IT-oplossingen. Ze omarmen deze technologische vernieuwingen, ook doordat ze in een maandmodel beschikbaar zijn waardoor de drempel laag is om ze toe te passen. Ook als ze nog starten of nog niet zo groot zijn, zetten ze graag de nieuwste oplossingen in binnen hun bedrijf.

Dit omarmen wij bij Twine natuurlijk van harte. Wij helpen onze klanten om meer waarde te creëren uit de data die beschikbaar is. We brengen in kaart welke informatie benodigd is voor het meetbaar maken van de doelen die de ondernemer heeft en welke data we binnen de organisatie kunnen combineren en benutten. De data wordt gevisualiseerd in gebruiksvriendelijke dashboards waarmee je altijd en overal over de juiste informatie kunt beschikken. Zo houd je een goed en actueel overzicht over je bedrijfsactiviteiten en de prestaties. Het geeft ook de mogelijkheid om samen met de ondernemers vooruit te kijken en voorspellende modellen te creëren. Hiermee zorgen we dat ondernemers voorbereid zijn op de toekomst en stellen ze in staat betere investeringsbeslissingen te maken, kosten te verlagen of risico’s te verkleinen.

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor jou en je organisatie? We gaan graag met je in gesprek!

Maarten van Duijn,

Partner Guidon Groep (Actan, Sophista & Twine)

Kom werken bij de Guidon Groep

EN… HOE WERKT ‘T BIJ DE GUIDON GROEP?

Als je wilt weten hoe het is om bij Guidon Groep te werken, kun je dat natuurlijk het beste vragen aan mensen die nog niet zo lang in dienst zijn. Zij kijken met een frisse blik naar de organisatie en naar hun collega’s. Dit zijn hun verhalen.

Plan direct een belafspraak met één van onze specialisten