Duurzaam ondernemen
Waar de een spreekt over maatschappelijk verantwoord ondernemen, spreekt de ander over duurzaam ondernemen. Maar hoe je het ook noemt, de achtergrond is hetzelfde. Het gaat niet goed met onze omgeving, milieu, lucht en klimaat (environment) en op maatschappelijk en sociaal gebied (social) zijn ook de nodige uitdagingen aanwezig.
Naast deze twee componenten is het essentieel hoe we organisaties en bedrijven besturen en daar toezicht op houden (governance), want “power corrupts and absolute power corrupts absolutely”, alsdus Lord Acton. En zie hier ESG is geboren (environmental, social & governance) als de drie centrale factoren om een onderneming te besturen. De term komt eigenlijk van de Triple Bottom Line, ook wel de drie P’s (People, Planet and Profit), een concept uit de jaren ’90 waarbij commerciële ondernemingen naar alle factoren moeten kijken om duurzaam te ondernemen.
Relevantie
In de praktijk zie ik grote verschillen tussen intrinsieke en extrinsieke motivatie om duurzaam te ondernemen. Tegelijk groeit de druk op bedrijven steeds verder door de politiek met wet- en regelgeving, klanten, investeerders, werknemers en andere stakeholders, zoals de stemloze natuur. Augustus 2022 gaat de boeken in als warmste augustus ooit in Europa.
Strategie
Ik blijf mij verbazen dat duurzaam ondernemen zo weinig leeft in de praktijk, of anders gezegd dat er zo weinig wordt gedaan in de nieuwe revolutie waar we middenin zitten. Het is voor ieder bedrijf, groot of klein, fundamenteel om periodiek (jaarlijks) na te denken over de positie van de onderneming, de waardecreatie van vandaag en die van morgen, de toekomstige ESG-economie. Wat is de strategie en welke fundamentele keuzes dienen te worden gemaakt om over 5 of 10 jaar nog steeds relevant te zijn.
Stelling
Als ondernemer begrijpen we allemaal dat de schoorsteen moet roken en zwarte cijfers noodzakelijk zijn voor de continuïteit. Maar ik wil graag de stelling poneren dat de doelstelling om nog altijd de actuele en traditionele doelstelling tot winstmaximalisatie voor boekjaar 2022 of Q4 niet opweegt tegen de doelstelling van duurzame waarde creatie van de onderneming voor de komende 5 jaar.
Durft u de uitdaging aan?
Klaas Otte RA MSc
M: klaas.otte@actan.nl
T: 06 460 852 72