Afgelopen week mocht ik spreken op het eindejaar seminar van Guidon Groep over het thema ‘Duurzame inzetbaarheid’. Zij hadden daarvoor een prachtige locatie (Gasterij De Kwakel) uitgekozen, waar ik een geweldig mooie oude fiets tegen het lijf liep. Daar kon ik wel wat mee…
“Als er te weinig fietsen zijn en jij hebt er een die iedereen wel wil hebben, wat moet je dan doen?”
Jij kan vast het een en ander bedenken…
“Wij hebben allemaal die fiets nodig, maar we zijn niet allemaal even goed met fietsen. Als we het even niet meer weten en het ligt buiten onze deskundigheid, wat moeten we dan doen?”
Volgens mij laten we er dan een specialist naar kijken, die beschikt over het juiste gereedschap, kennis en kunde.
Dit is natuurlijk niet anders als het onze medewerkers betreft. Maar realiseren we ons dat ook. Iedere werkgever kan zorgen voor een goede werkplek, het beschikbaar stellen van een gezonde lunch en gezamenlijke sportactiviteiten organiseren. Ook is iedere werkgever of direct leidinggevende in staat om aandacht te geven doormiddel van een persoonlijk gesprek, een compliment, et cetera.
Maar we zijn niet allemaal even goed met mensen/werknemers.
We zijn wel heel goed in het product of de dienst die we leveren, want daar hebben we voor geleerd en daar ligt onze passie. Maar die werknemers die jouw product maken, op de markt brengen, voorbereiden, etc. en dus de spil van jouw organisatie zijn, daar hebben we vaak geen kaas van gegeten. En dat is niet gek. Daar ligt jouw passie, kennis en kunde ook niet. Maar zo belangrijk als wij het vinden dat onze producten en diensten goed zijn, zo belangrijk is het ook om jouw mensen ‘goed en gezond’ te houden.
Door in te zetten op duurzame inzetbaarheid kan je de volgende resultaten gaan verwachten:
Je werknemers worden je ambassadeurs. Niet alleen voor jouw producten en of diensten, maar ook voor jou als werkgever, waardoor je weer nieuwe talenten zult aantrekken als aantrekkelijke werkgever.
- Verhoogde productiviteit: Gezonde, gemotiveerde werknemers zijn over het algemeen productiever, wat de efficiëntie van het bedrijf ten goede komt.
- Verlaagd verzuim: Duurzame inzetbaarheid richt zich op het voorkomen van gezondheidsproblemen en stress, wat leidt tot minder verzuim en een lagere vervangingskost.
- Talentbehoud: Het bieden van kansen voor ontwikkeling en groei kan ervaren werknemers motiveren om bij de organisatie te blijven, wat de continuïteit en kennis binnen het bedrijf waarborgt.
- Verbeterde bedrijfsreputatie: Organisaties die zich inzetten voor duurzame inzetbaarheid worden vaak als aantrekkelijke werkgevers gezien, wat kan helpen bij het aantrekken van nieuw talent.
- Kostenbesparing: Het voorkomen van verzuim en het behouden van werknemers kan kosten besparen die anders zouden worden besteed aan werving en verzuimbeheer.
- Verhoging van Innovatie: Duurzame inzetbaarheid kan leiden tot een meer diverse en betrokken personeelsbestand, wat innovatie kan stimuleren.
- Maatschappelijk verantwoord ondernemen: Het promoten van duurzame inzetbaarheid draagt bij aan een positieve maatschappelijke impact en kan voldoen aan verwachtingen van stakeholders.
- Winststijging van gemiddeld 23%
Het is dus niet alleen goed voor de werknemers zelf, maar het komt jouw organisatie en product/dienst ook ten goede!
En als je het even niet meer weet, wees dan verstandig en trek iemand aan die wel heel goed is met jouw werknemers. Je kunt er alleen maar beter van worden!
Geschreven door: Melissa van Nieuwkoop, HR-adviseur bij Actan