Hoe data jouw bedrijf kan helpen groeien?

VRAAG: Als ondernemer wil je continu een vinger aan de pols houden hoe jouw bedrijf ervoor staat. Je wilt kunnen sturen op feiten. Op die manier stel je vast of je op schema ligt om je doelen te bereiken. Waarschijnlijk gebruik je nu al data, maar stuur je ook op gevoel. Hoe kun je met jouw data de volgende stap zetten in de groei van jouw onderneming?

AAN HET WOORD: JOOST VAN DEN BOS

Joost van den Bos is projectleider bij Twine, onderdeel van de Guidon Groep. Met zijn team van data analisten en BI-specialisten helpt hij klanten met het vertalen van data naar bruikbare inzichten om hun onderneming te sturen.

ANTWOORD:

In iedere onderneming is veel data beschikbaar die ingezet kan worden voor de sturing en ontwikkeling van het bedrijf. Ook qua datatechnologie is er tegenwoordig een enorm aanbod van instrumenten om die data bij elkaar te brengen en om te zetten naar de informatie die voor jou van belang is. Probeer deze technologie te omarmen en in te zetten in jouw bedrijf.

Durf je grenzen te verleggen door jouw data in te zetten. Met de juiste data die aansluit bij de punten die voor jou relevant zijn, heb je een heel waardevol middel in handen voor de groei van jouw onderneming. Bepaal allereerst welke informatie je nodig hebt. Wat zijn de belangrijkste punten, kritische prestatie indicatoren, om jouw organisatie succesvol te kunnen sturen? Voor elke organisatie zal dit anders zijn.

De volgende stap is het verzamelen en visualiseren van de data die je beschikbaar hebt. Een dashboard kan je hierbij goed helpen. Je hebt dan op één plek alle informatie die je nodig hebt, de data is altijd actueel, je kunt de diepte ingaan door in te zoomen op heel gedetailleerde data en je kunt je inzichten delen met een ieder in de onderneming voor wie dit relevant is.

Maar als je echt vooruit wilt doe je dat niet door alleen maar in de achteruitkijkspiegel te kijken. Je wilt data ook gebruiken om jouw bedrijf voor te bereiden op de toekomst. Door te kijken naar historische data kun je trends vinden, maar ook voorspellende modellen maken. Je kunt interactief met jouw data werken en met scenario’s gaan spelen zoals: wat voor impact heeft het als mijn kosten volgend jaar een x% hoger liggen? Op deze manieren maak je jouw organisatie meer data-driven, kun je direct sturen op actuele feiten en biedt het je een mogelijkheid om in te spelen op de richting voor de toekomst.

Dit artikel werd oorspronkelijk gepubliceerd op INTO Business.

 

Kom werken bij de Guidon Groep

EN… HOE WERKT ‘T BIJ DE GUIDON GROEP?

Als je wilt weten hoe het is om bij Guidon Groep te werken, kun je dat natuurlijk het beste vragen aan mensen die nog niet zo lang in dienst zijn. Zij kijken met een frisse blik naar de organisatie en naar hun collega’s. Dit zijn hun verhalen.

Plan direct een belafspraak met één van onze specialisten