Een dashboard in Power BI wordt gebouwd om in een oogopslag te kunnen zien hoe het met de organisatie gaat. In ons artikel ‘’Microsoft Power BI: Welke data kun je ermee rapporteren?’’ legden we uit welke gegevens je in een dashboard kunt opnemen en aan welke soort Kritieke Prestatie Indicatoren (KPI’s) je kunt denken. Een volgende vraag kan zijn hoe je nu vanuit het dashboard kunt vaststellen of goed gaat, of juist niet.
Dus, hoe helpt een dashboard in Microsoft Power BI je vast te stellen hoe het met de onderneming gaat? De basis van het antwoord op die vraag hoort al in de ontwerp- en bouwfase van het dashboard aan de orde te zijn geweest. Goed of niet goed zijn namelijk geen absolute begrippen, maar ontstaan door de werkelijkheid te vergelijken met het beoogde doel. En als die doelstelling concreet is benoemd, kan daarop ook de vergelijking met de werkelijkheid worden getoetst. Daarom nemen we die doelstellingen ook op het dashboard.
Wil jij meer leren over Power BI? Schrijf je dan nu in voor ons gratis webinar op 7 september en zie Power BI in actie én stel live je vragen aan onze experts.
Zoek naar afwijkingen ten opzichte van de doelstellingen met een Power BI Dashboard
In het dashboard worden voldoende verdiepingsmogelijkheden ingebouwd om de oorzaak van afwijkingen ten opzichte van de doelstelling te analyseren. Denk aan het gebruik van filters voor het maken van selecties en drilltroughs voor het inzoomen op onderliggende details. Als bijvoorbeeld de behaalde brutomarge te laag is, zoek dan eens naar welke klant, groep of product daar de oorzaak van is.
Lees ook: Dit zijn de 5 meest gebruikte gegevensbronnen in Power BI
Je kunt daarnaast verder gaan dan dat, zit er bijvoorbeeld meer in een bepaald afzetkanaal of in een serie bijzondere leveringen? Als je dat eenmaal weet kun je analyseren wat je zou kunnen doen om dit bij te sturen en welke maatregelen daarvoor moeten worden ingezet. De effecten daarvan kun je daarna weer in het dashboard meten. Zo ontstaat de loop die sinds Deming de PDCA-cirkel wordt genoemd: Plan-Do-Check-Act.
Plan-Do-Check-Act en What-If analyses
Met de Plan-Do-Check-Act loop kun je het dashboard prima inzetten om langere termijn doelen te behalen. De stip op de horizon geeft aan wat je wilt bereiken. Waar wil je naar toe groeien en welke stappen moet je daarvoor gaan zetten? De stappen daarnaartoe zijn in feite af te lezen aan de gestelde doelen in het dashboard. Zo’n doel moet een gezonde mix zijn van jouw ambitie in combinatie met een heldere dosis realisme. Bij elke analyse van werkelijkheid en doelstelling wordt ook de kwaliteit van deze mix zichtbaar. Stel deze bij als het nodig is om op de juiste weg te blijven. Een goede optie is om in het dashboard forecast-functies in te bouwen, waarmee what-if analyses kunnen worden gemaakt. Wat gebeurt er bijvoorbeeld met mijn cashflow als ik mijn brutomarge met 1% kan laten stijgen? Of wat is het effect van het afstoten van een bepaalde productgroep of misschien wel klantengroep?
Zo vervult een goed afgestemd Power BI dashboard een onmisbare rol in het meten-en-weten voor de ondernemer en kan het een belangrijke gidsrol vervullen in de reis van de onderneming, waarbij je zelf aan het stuur zit.
Lees ook: Hoe haal je alles uit jouw data met een Business Intelligence Tool?
Ervaar Power BI zelf
Wil je de voordelen van Power BI zelf ervaren? Vraag dan vrijblijvend een demo aan, dan helpen we je direct op weg! Volg ons daarnaast ook op sociale media om altijd op de hoogte te zijn omtrent de laatste ontwikkelingen van Power BI.