Ondernemers die actief zijn in twee totaal verschillende disciplines kunnen elkaar wel degelijk versterken. Richard Waanders, directeur van Waboplast en Pieter van den Berg, partner bij Sophista, hebben al jaren een zakelijke relatie. Deze is uitgegroeid tot een professionele vriendschap.
Richard is al vanaf jonge leeftijd actief in het familiebedrijf Waboplast, dé specialist in maatwerk kunststofverwerking. Al ruim dertig jaar verwerkt de onderneming kunststof tot een hoogwaardig halffabricaat ten behoeve van allerlei soorten eindproducten. Zijn vader Ruud begon het bedrijf in 1986 in een kleinschalig verzamelgebouw. In de loop der jaren ontwikkelde Waboplast zich tot een landelijk toonaangevende speler. Op zijn 17de begon Richard (nu 30) mee te helpen in de zaak. Hij begon achter de draaibank en leerde alle aspecten van het bedrijf kennen.
Mountainbiken
Veel eerder dan verwacht kreeg hij de verantwoordelijkheid om het familiebedrijf te leiden: “Mijn vader brak zijn rug bij het mountainbiken; hierdoor was hij drie maanden uit de running.” Richard slaagde glansrijk voor deze test en vier jaar geleden besloten vader en zoon dat het tijd was dat de volgende generatie het bedrijf overnam. “Om dat goed te doen, is het belangrijk om goed begeleid te worden. Daarom nam ik contact op met Sophista.”
Pieter van den Berg: “Wij houden ons bezig met het begeleiden van fusies en overnames, maar ook financieringen, waarderings- en opvolgingsvraagstukken. Voor vader en zoon hebben wij het hele proces begeleid en iedere stap gezamenlijk besproken. Wij waren regisseur van het hele proces en dat heeft geleid tot een deal die recht doet aan beide partijen.”
Strategisch advies
“Het was een match made in heaven”, stelt Richard zonder overdrijving. De goede begeleiding smaakte naar meer en hij nam weer contact op met Pieter toen er plannen waren voor de overname van een bedrijf in Noord-Brabant: Interplast. Hierover zegt Pieter: “Op dat moment was onze rol anders. We werden partij-adviseur, waarin we strategisch advies gaven, en voor Richard de beste deal creëerden. Bij dit soort kwesties is het ook noodzakelijk dat je werkt met goede data-analyses en IT-systemen. Hierdoor krijg je heel snel inzicht in de boeken en voorkom je lijken in de kast. Daarom is het fijn dat we met onze collega’s binnen de Guidon Groep kunnen samenwerken. We vormen een optimaal team voor full-service transactiebegeleiding.’’
Autonome groei
Door de combinatie van autonome groei en de overnamestrategie is Waboplast inmiddels gegroeid tot een bedrijf met 5.000 m2 vloeroppervlak en 56 medewerkers. Ook aarzelt het management niet om innovatieve stappen te nemen. Richard: “We investeerden altijd uit nood in machines, maar afgelopen jaar besloten we voor het eerst een innovatieve freesmachine te kopen, die in de toekomst een markt aanspreekt waar deze freesmachine goed tot zijn recht komt.” Hij licht toe: “Dit is een volledige, vijfassige computergestuurde freesmachine. Perfect voor het uitvoeren van het grote werk, waarbij producten vijfassig simultaan bewerkt kunnen worden. Met deze machine onderscheiden we ons in de markt.”
Boodschap
Pieter: “Waarom het zo goed tussen ons klikt? Ook al zitten we in heel andere sectoren, onze filosofie is gelijkluidend. We willen heel goed ons werk doen, we zijn ambitieus en zijn innovatief bezig wanneer dat op ons pad komt. Maar het belangrijkste is dat bij ons altijd de mens de maat is. Daarom communiceren we continu open en transparant. Dat leidt tot het meeste succes.”
Richard is het hier helemaal mee eens. “De authenticiteit is heel belangrijk. Wanneer je bij de basis blijft, je weet wat je wilt en je een duidelijke boodschap hebt, hoef je die boodschap alleen maar uit te dragen. Als je doet wat je zegt en zegt wat je doet, dan kom je er wel, in elke situatie. Of we nu samenwerken met Sophista, leveren aan klanten of kopen van onze leveranciers. Het gaat er om dat je nooit een dubbele agenda hebt. Die duidelijkheid zorgt ervoor dat beide partijen weten wat je aan elkaar hebt, zodat je er vol vertrouwen voor kunt gaan.”