“Wat zeg je nou? Mee participeren? Daar zitten ze echt niet op te wachten. Ze zien me al komen. Daar begrijpen ze toch niets van. Hun expertise ligt ergens anders. Weet je wat een tijd me dat gaat kosten? Je kan het toch nooit iedereen naar de zin maken.”
Bovenstaande opmerkingen krijg ik heel vaak terug als ik de uiterst ‘precaire’ vraag stel of de medewerkers betrokken worden bij het opstellen van de organisatiedoelstellingen. En eerlijk gezegd, ik snap die reacties wel. Zelf heb ik jarenlang gedacht dat het betrekken van medewerkers bij zulke strategische beslissingen een tijdrovende en ingewikkelde klus was. Maar als ik eerlijk naar mezelf keek, had ik als werknemer ook deze behoefte en had ik het nodig om meegenomen te worden om mij ‘onderdeel van’ te voelen.
Vertrouwelijke sfeer is een must
Het betrekken van je medewerkers kan in het begin wat moeizaam gaan. Weerstand is te verwachten, vooral als het iets nieuws is. Medewerkers zijn vaak gewend dat beslissingen van bovenaf komen en kunnen zich afvragen waarom hun inbreng ineens belangrijk is. Daarom is het creëren van een vertrouwelijke sfeer essentieel. Mensen moeten weten dat hun ideeën welkom zijn en dat er geen verkeerde antwoorden zijn. Alleen in een omgeving zonder oordeel durven mensen echt vrijuit te spreken.
Waar begin je…
Een goede manier om te beginnen is met brainstormsessies. Nodig iedereen uit, van de receptioniste tot de senior manager. Zet een ontspannen setting neer, misschien buiten het kantoor, waar mensen zich vrij voelen om te praten. Begin bijvoorbeeld met een ijsbreker en verdeel daarna de groep in kleinere subgroepen. Stel open vragen, zoals: “Wat kunnen we doen om onze klanten beter van dienst te zijn?” Geef iedereen de kans om hun mening te delen, hoe groot of klein die ook lijkt.
Verrassende inzichten
In het begin kan het stil zijn. Mensen zullen voorzichtig zijn, bang om iets doms te zeggen. Maar als je als leider het goede voorbeeld geeft door open en zonder oordeel te luisteren, zal dat anderen aanmoedigen om hetzelfde te doen. Eenmaal op gang gekomen, kunnen deze sessies verrassende inzichten opleveren. Medewerkers, die dagelijks in het hart van de organisatie werken, weten vaak als geen ander waar de knelpunten zitten en wat er beter kan.
Geef autonomie
Een andere manier om betrokkenheid te stimuleren is door werkgroepen te vormen. Laat medewerkers samenwerken aan specifieke uitdagingen of projecten die ze interesseren. Geef ze de autonomie om met oplossingen te komen en deze te implementeren. Dit vergroot niet alleen hun betrokkenheid, maar geeft ze ook het gevoel dat hun bijdrage echt verschil maakt.
Het resultaat is reuze
Natuurlijk kost dit alles tijd en energie. Maar de beloning is het meer dan waard. Door je medewerkers te betrekken, maak je hen deelgenoot van het succes van de organisatie. Ze voelen zich gewaardeerd en verantwoordelijk, wat hun motivatie en productiviteit verhoogt. Bovendien kunnen de ideeën en inzichten die ze bieden, de organisatie naar nieuwe hoogten brengen.
Deze investering is zijn bijkomstige voordelen meer dan waard. Betrokken werknemers zijn niet alleen productiever, ze voelen zich ook meer verantwoordelijk voor het behalen van de organisatiedoelstellingen. Ze begrijpen de waarom achter hun werk en zetten zich daardoor extra in om de gezamenlijke doelen te bereiken.
Samen naar succes
Dus, de volgende keer dat je overweegt om je medewerkers te betrekken bij strategische beslissingen, wees dan niet bang voor de extra tijd en moeite die het kost. Zie het als een investering in je organisatie. Want jouw medewerkers zijn de motor van jouw organisatie. Geef ze de kans om mee te denken en te participeren, en je zult zien dat ze meer dan bereid zijn om samen met jou de weg naar succes te bewandelen.
En als ik je hierbij kan helpen, dan doe ik dat graag.
Weer een mooie productieve week gewenst!
Melissa van Nieuwkoop, HR-consultant