Sophista begeleidde transactie tussen Euroscaffold, ASC Group en Alumexx

INTO Business Euroscaffold
Foto: Myrte PhotographyDe concurrentiestrijd met ASC Group zat Frank van der Weide en Marco Hakvoort, eigenaars van Euroscaffold, al een tijdlang dwars. “Je kunt elkaar constant de loef willen afsteken, maar wat nou als we de krachten van beide bedrijven zouden bundelen?”, vroegen zij zich daarom hardop af.‘André was onze steun en toeverlaat’Euroscaffold uit Krommenie en ASC Group uit Etten-Leur zijn beide Nederlandse top 3-spelers op het gebied van rolsteigers en klimmaterialen. Jeroen van den Heuvel, eigenaar van ASC Group en CEO van het beursgenoteerde Alumexx, is al jaren een bekend gezicht in de markt. Frank vertelt: “We waren jarenlang elkaars concurrent, maar verschilden qua bedrijfsvoering en aanpak, terwijl we door de marktontwikkelingen allebei konden doorgroeien. Op een dag kwam een mogelijke samenwerking ter sprake om te profiteren van elkaars sterke punten. Vanaf dat moment ging het balletje rollen.”

Zorgvuldig aanpakken

Met een gelijkwaardige strategische samenwerking als doel werd een intentieverklaring getekend waarin stond dat beide partijen, onder de vleugels van het beursgenoteerde Alumexx, een sterke combinatie konden vormen. Marco: “Beiden zijn grote bedrijven. Er zijn dus veel processen, mensen en geld mee gemoeid. Wij wilden het hele proces zorgvuldig aanpakken en beseften dat we daarvoor een expert in de hand moesten nemen. Daarom namen wij contact op met André Scheirlinck van Sophista fusies & overnames.” Een intensieve fase volgde, waarbij vele facetten op financieel, organisatorisch en juridisch gebied aandacht kregen. Sophista begeleidt en adviseert ondernemers en familiebedrijven bij belangrijke, vaak unieke beslissingsvraagstukken zoals fusies, overnames en bedrijfsoverdrachten, inclusief dealmaking, waardering en financiering. André: “Euroscaffold is één van de pareltjes uit de Zaanstreek. Wie met Frank en Marco praat en een rondleiding krijgt door de showroom, productie- en magazijnhallen ziet de grootte en de innovatiekracht. Voor Marco en Frank is het leveren van kwaliteit de drijfveer. Zij willen ondernemen en stoppen het liefst elke euro winst terug in hun bedrijf. Het gevolg is dat zij telkens weer slimme en efficiënte toepassingen inbrengen vanuit praktische kennis en ervaring. Zo beschikten zij als eerste partij in hun sector over een gerobotiseerd machinepark, waarmee zij elke vraag aankunnen. Ze zijn vooruitstrevend door hun eigen ontwikkeling.”Frank is het operationele brein van het bedrijf, terwijl Marco de focus legt op verkoop. Euroscaffold levert aan klanten in binnen- en buitenland, voornamelijk binnen Europa. Marco: “We hebben hier vaak buitenlandse partijen over de vloer die met eigen ogen willen zien wat wij hier maken en hoe wij dat doen. Ze zijn vaak erg onder de indruk. Alles is op hoog niveau professioneel en technisch ingericht. En omdat we onze voorraden altijd op orde hebben, kunnen we bij wijze van spreken morgen leveren wat vandaag besteld wordt.”André: ‘Marco en Frank weten heel goed wat ze wel en niet willen. De belangrijkste voorwaarden om tot een deal te komen waren het behoud van eigenaarschap en een gelijkwaardige samenwerking.” Het proces om tot de transactie te komen, nam uiteindelijk circa acht maanden in beslag. Frank geeft André de credits: “André denkt aan alles, laat niets aan het toeval over en rust niet voordat alles goed op papier staat. Hij bracht regelmatig zaken naar voren waar wij niet aan dachten.”

Doelgerichte totaalaanpak

Bij Sophista staat de ondernemer met zijn financieel-strategisch vraagstuk centraal. André legt uit: “Wij begrijpen de impact van het besluit tot verkoop en het proces ervan. In de voorbereiding doorgronden wij daarom eerst de onderneming en het business model. Wij leveren op vele fronten toegevoegde waarde. Denk aan het zoeken en benaderen van potentiële kopers, het voeren van onderhandelingen en projectmanagement. Het gaat in een transactie om de juiste partij, de prijs, voorwaarden en andere gewenste condities. Marco, Frank en Jeroen zagen in dat deze combinatie gunstige synergie-effecten op de brutomarge zou hebben door een sterkere marktpositie en grotere inkoopkracht. Door optimale integratie en opera- tionele samenwerking op het gebied van productie, logistiek, sales, marketing en e-commerce aan te gaan, wordt sterke groei voorzien. Zeker met de voordelen van de beursnotering van Alumexx.”De transactie werd 31 maart van dit jaar officieel een feit. Marco: “Wij zijn blij hoe alles gegaan is en de rol die André heeft vervuld. Zo’n transactie is, zeker op detailniveau, een ingewikkeld verhaal. Het was fijn om op de kennis en ervaring van André te kunnen vertrouwen.” Euroscaffold en ASC Group vallen sinds het voorjaar onder Alumexx. De directie van de bedrijven wordt gevoerd door Frank van der Weide, Marco Hakvoort en Jeroen van den Heuvel. En nu? Frank zegt, zonder zijn Noord-Hollandse nuchterheid te verbloemen: “Achter de schermen en op papier is het een en ander veranderd, maar voor ons als persoon niet. We doen gewoon wat we deden, met net zoveel plezier. Alleen groeien we nu samen door.”Dit artikel werd oorspronkelijk gepubliceerd op INTO Business.

Kom werken bij de Guidon Groep

EN… HOE WERKT ‘T BIJ DE GUIDON GROEP?

Als je wilt weten hoe het is om bij Guidon Groep te werken, kun je dat natuurlijk het beste vragen aan mensen die nog niet zo lang in dienst zijn. Zij kijken met een frisse blik naar de organisatie en naar hun collega’s. Dit zijn hun verhalen.

Plan direct een belafspraak met één van onze specialisten