Tesla en Rivian; over trends en innovatie gesproken

Eind oktober schoot het aandeel Tesla op de Amerikaanse beurs door de koersgrens van $ 1.000 en kreeg daarmee een totale marktwaarde van ruim $ 1.000 miljard. Ter vergelijking. In 2010 ging Tesla naar de beurs, haalde met deze introductie $ 270 miljoen op en verkreeg een marktwaarde van circa $ 2,8 miljard. Nu 11 jaar later schaart het zich met de huidige marktwaarde tot het selecte clubje van bedrijven met een marktwaarde boven $ 1.000 miljard. Stuk voor stuk bedrijven die meester zijn in innovaties, een sterk aanpassingsvermogen hebben en zich continu richten op het uitbouwen van hun verdienmodellen.

 

Zelfs los van alle euforie op de beurs en de ogenschijnlijk alleen maar stijgende koersen (over trends gesproken…), is het duidelijk dat beleggers en financiële markten een enorm potentieel toekennen aan bedrijven die zich continu aanpassen aan trends en ontwikkelingen, innovatie in hun DNA hebben zitten en marktsectoren kunnen ontwrichten met hun bedrijfsactiviteiten. Eind november ging fabrikant van elektrische pick-ups en bestelwagens Rivian, opgericht in 2009, naar de beurs. Ondanks dat het nog weinig auto’s heeft afgeleverd, haalde het daarmee maar liefst $ 12 miljard op en kreeg direct een marktwaarde van $ 100 miljard. Genoeg om voorlopig de sterke groeiambities te kunnen financieren in deze tijd met het antwoord van bedrijven en overheden op de uitdagingen van klimaatverandering. Of ook deze beursintroductie uiteindelijk succesvol gaat worden of toch een zeepbel is, zal afhankelijk zijn of en hoe het bedrijf zich kan aanpassen aan alle uitdagingen rondom productie, verkoop en het uitbouwen van het merk. De toekomst gaat het ons leren.

 

Terug van al dit beursgeweld blijft de essentie voor elk bedrijf, van klein tot groot, hetzelfde. Het inspelen op trends en innovatief ondernemen is toch wel een van de belangrijkste aspecten van toekomstige groei en aanjager van waarde. In onze corporate finance praktijk zijn we hier dan ook dagelijks mee bezig in onze gesprekken met ondernemers die willen groeien, een bedrijf willen kopen of (op termijn) hun bedrijf willen verkopen en hun verkoopopbrengst willen maximaliseren.

 

Voor ons is het telkens de uitdaging om goed in te schatten in hoeverre een bedrijf in staat is om in te spelen op veranderingen in de toekomst en dit te gelde weet te maken. Dat is dan ook waar het om gaat als wij bedrijven economisch waarderen. Dat gaat verder dan uitsluitend het maken van financiële analyses vanuit de historische jaarrekeningen. Welke strategie, drijvers en onderbouwingen liggen er aan de toekomstige geldstromen ten grondslag en welke risico’s, afhankelijkheden en onzekerheid zijn inzichtelijk te maken? De vragen die we ondernemers hiervoor stellen, leveren altijd mooie gesprekken op en stellen ons in staat om de waarde van het bedrijf aan de hand van contant gemaakte toekomstige geldstromen gericht inzichtelijk te maken.

 

Artikel gepubliceerd in ZaanBusiness, editie december 2021.

Kom werken bij de Guidon Groep

EN… HOE WERKT ‘T BIJ DE GUIDON GROEP?

Als je wilt weten hoe het is om bij Guidon Groep te werken, kun je dat natuurlijk het beste vragen aan mensen die nog niet zo lang in dienst zijn. Zij kijken met een frisse blik naar de organisatie en naar hun collega’s. Dit zijn hun verhalen.

Plan direct een belafspraak met één van onze specialisten