De vakantie is een heerlijke tijd om de accu op te laden, steden te bezoeken, sportief bezig zijn, tijd voor je gezin, noem het maar op. Even afstand nemen van je bedrijf. Het is ook een tijd om je te laten inspireren door een (management-)boek, meer na te denken over de toekomst voor jezelf of voor je bedrijf. Ondernemers gebruiken deze tijd ook om te reflecteren. Er is tijd om afstand te nemen. Wat ging goed? Wat kan beter? Wat wil ik zelf? Waar liggen kansen?
Het is niet voor niets dat strategische keuzes nogal eens hun oorsprong hebben in een vakantie. Een aan- of verkoop kan onderdeel zijn van de strategie. Opvolging kan aan de orde zijn. Of men wil een scherpere focus aanbrengen in de activiteiten van zijn/haar onderneming omdat bedrijfsonderdelen binnen de zaak niet de aandacht krijgen die het verdient. Overnames komen dan ook vaak aan de orde.
Dat momenteel de overnamemarkt enorm actief is, is bekend. Er is veel geld beschikbaar en investeerders willen graag instappen. Bovendien is het renteniveau (nog) laag, waardoor de zoektocht naar rendement nog steeds gaande is. Maar ook door de COVID-situatie worden businessmodellen stevig onder de loep genomen.
Wat misschien wel het allerbelangrijkste is, is dat veel sectoren vertrouwen hebben in de toekomst. Zo staat de industriële inkoopmananagersindex – die het activiteitsniveau van inkoopmanagers in de productiesector meet – op een erg hoog niveau.
Kortom, alle ingrediënten zijn aanwezig om nu strategische keuzes te maken. Vergeet de gedeeltelijke aan- en verkoop van je bedrijf of bedrijfsonderdeel niet. Het tweede half jaar wordt een mooie tijd! Fijne vakantie nog!