Geschreven door: Maarten van Duijn
Vanuit mijn rol heb ik de afgelopen 20 jaar veel bedrijven van binnen gezien. Dat maakt ons vak uitdagend. Meerdere keren per dag schakelen tussen verschillende bedrijven met unieke processen.
Daar zitten gelukkig ook veel bedrijven bij die iets maken. Met mijn interesse (en zelfs nog een beetje gevoel) voor techniek is dat altijd een mooie ervaring. Onze eerste kennismaking start dan ook vaak met een rondleiding. Dat is voor mij toch vaak het hoogtepunt. Kijken wat er echt gebeurt, het ontstaan van een product van begin tot eind volgen. Vanuit onze rol als accountant hebben we zelfs de rol om het hele proces van begin tot eind door te lopen en te beschrijven. Nog mooier is het om dat in een procesflow uit te tekenen, zodat we volledig inzicht hebben in elke stap van het maakproces. Omdat we ook nauw betrokken zijn bij de waardering van het onderhanden werk in de jaarrekening aan het einde van het jaar, komen veel technische dillema’s ook op tafel. Die maken dat het tijdens, maar ook nog aan het einde van, het project best spannend is om te bepalen of het project ook financieel succesvol was.
Wat veel maakbedrijven typeert, is de grote focus op het product en de processen van hun klanten. Het voldoen aan alle wensen van de afnemer en het verder innoveren van het product krijgen veel aandacht. Wat vaak wat minder aandacht krijgt is het eigen proces. Dat is echter minstens even belangrijk. Hoe loopt je eigen proces en heb je scherp waar je staat met jouw project. Wat zijn jouw milestones en welke data gebruik je? Hoe maak je de voortgang op deze milestones inzichtelijk? En als je die inzichtelijk hebt, hoe geef je die weer terug aan jouw mensen, zodat zij het proces weer verder kunnen verbeteren.
Deze vragen zijn in veel maakbedrijven steeds belangrijker. Vaak is er veel data voorhanden, maar wordt die nog onvoldoende ingezet om het proces te verbeteren.
Dat zijn de vraagstukken die ik interessant vind om op te pakken. Want ook wij maken graag een product. In ons geval een visualisatie van jouw data. Op die manier innoveren wij zelf ook en zetten technologische snufjes in om met behulp van data de processen van onze klanten beter te maken.
Dit artikel werd oorspronkelijk gepubliceerd in INTO Business magazine Alkmaar van juli 2024.