Sophista is al meer dan twintig jaar een sterke speler in de overnamemarkt. En dat doet het Noord-Hollandse advieskantoor tegenwoordig ook met behulp van business intelligence en data-analyse. ‘Iedere ondernemer wil continu weten hoe zijn bedrijf er voor staat.’
Ben je als ondernemer in de kop van Noord-Holland op zoek naar een advieskantoor op het gebied van het kopen of verkopen van een bedrijf, het laten uitvoeren van een waardebepaling, het arrangeren van financiering of ondersteuning op het gebied van business development, dan kun je niet om Sophista fusies & overnames heen. In twintig jaar tijd is het Alkmaarse bedrijf met een ervaren team van acht medewerkers uitgegroeid tot een landelijk opererende corporate finance-organisatie.
‘Onze consultants zijn specialisten op het gebied van dealmaking, bedrijfswaardering, financiering en business development’, zegt oprichter Pieter van den Berg van Sophista. ‘Ons team is onderdeel van de Guidon Groep waar veel andere specialisten ook beschikbaar zijn. Wij helpen ondernemers kwalitatief onderbouwde beslissingen te nemen over hun financieel-strategische vraagstukken in elke levensfase van de onderneming. Dankzij onze ervaring, deskundigheid, betrokkenheid en doelgerichte aanpak bieden wij optimale oplossingen voor de ondernemer.’
Strategische aanpak
In het Grieks staat het woord sophista voor ‘mannen van praktische wetenschap’. Sofisten trokken vroeger, als reizende leraren, van stad tot stad en gaven onderricht in de meest uiteenlopende kunsten en vaardigheden. Het waren geen wijsgeren, maar echte practici. De medewerkers van Sophista herkennen zich hier in. Kennis, kwaliteit en een brede focus zijn namelijk ook essentieel in corporate finance.
Van den Berg: ‘Maar de praktische vertaalslag naar de ondernemer is het vertrekpunt voor ons handelen. Bij ons vak komt kunst en kunde kijken, daarom hanteren wij altijd een strategische aanpak bij alle opdrachten. Maar zeker zo belangrijk is het goed inleven in de ondernemer en zijn emoties herkennen en erkennen die tijdens een koop- of verkooptraject naar boven komen. De helft van een overnametraject is psychologie, wat minstens zo belangrijk is als alle technische details.’
Innovatiekracht
Van den Berg heeft sinds de oprichting van Sophista in 2000 al vele transacties, diverse crises en meerdere disruptieve trends voorbij zien komen. Het advieskantoor is volgens hem uitgegroeid tot een sterke speler in de markt door open te staan voor innovaties in de fusie- en overnamepraktijk. Want als je als corporate finance-kantoor niet meegaat in vernieuwende ontwikkelingen, hoe kun je dan je klanten goed bijstaan, is de opvatting van de Sophista-oprichter.
‘Onze technologische innovatiekracht is één van de pijlers onder ons huidige succes’, aldus Van den Berg. ‘Iedere ondernemer wil continu weten hoe zijn bedrijf er voor staat. Door gebruik te maken van business intelligence en data-analyse creëren we beter inzicht in de bedrijfsactiviteiten en de resultaten daarvan. Zo zorgen we dat data omgezet wordt in waarde, wat van cruciaal belang is bij bijvoorbeeld het toekomstbesteding maken of het verkopen van je bedrijf.’
Artikel gepubliceerd in Brookz 500, november 2021