Altijd op zoek naar een nieuw avontuur

 

Dagelijks zijn de mensen van Actan adviseurs & accountants in gesprek met uiteenlopende ondernemers. Van startende ondernemers tot gevestigde ondernemers die het stokje (gaan) overdragen. Van de selfmade vrouwen of mannen tot een volgende generatie uit het familiebedrijf. Vanuit hun rol als financiële gids zijn zij betrokken bij ondernemers van verschillende generaties en natuurlijk onderneemt Actan zelf ook.

Wat typeert de huidige generatie ondernemers en wat doen zij anders?

Maarten van Duijn, accountant bij Actan: “Graag neem ik jullie mee in een paar kenmerken van de huidige generatie ondernemers met het gevaar de plank volledig mis te slaan omdat de verschillen natuurlijk helemaal niet zo groot zijn.

Allereerst denk ik dat alle algemene maatschappelijke trends doorschemeren in de huidige generatie ondernemers. Zo hard mogelijk werken is ingeruild voor een goede werk/privébalans met ruimte om andere dromen, naast de zakelijke, te realiseren. Het vermogen wat is gerealiseerd met het ondernemen zetten zij daar al snel voor in.

Wat de huidige generatie ondernemers ook typeert is dat zij bekend zijn met de nieuwste technologieën en IT-oplossingen. Ze omarmen deze technologische vernieuwingen, mede omdat ze in een maandmodel beschikbaar zijn waardoor de drempel laag is om ze toe te passen. Ook als ze nog starten of nog niet zo groot zijn, zetten ze graag de nieuwste oplossingen in binnen hun bedrijf.

Ook zie ik dat de huidige generatie ondernemers anders omgaat met het team. De huidige generatie positioneert zich meer als onderdeel van het team dan dat ze boven het team staan. Dat zie je ook steeds meer terug in hun werkplek. Die is tussen de mensen op de werkvloer in plaats van in een aparte directiekamer. Dat heeft natuurlijk ook alles te maken met de wijze van sturen en uitdagen van je medewerkers. Orders van bovenaf hebben meer een meer plaats gemaakt voor eigen verantwoordelijkheid en medewerkers uitdagen om te ontwikkelen. De huidige generatie ondernemers steekt veel meer energie in werving, behoud en ontwikkeling van de medewerkers.

Wat mij ook opvalt, is dat de huidige generatie ondernemers vluchtiger is. Ze zijn sneller afgeleid en altijd weer op zoek naar het volgende avontuur. Hierdoor hebben ze minder langetermijnfocus. Terwijl het succes van het ondernemen toch vaak zit in het consistent doorbouwen aan je bedrijf. Daar zit in de lange termijn de waardecreatie, want als je elke jaar met tien procent groeit verdubbel je dus elke 7 jaar.”

Maarten van Duijn is partner bij Actan adviseurs & accountants, onderdeel van de Guidon Groep. Als adviseur en sparringpartner is hij dagelijks in gesprek met ondernemers over uiteenlopende (financiële) vraagstukken.

Artikel geplaatst in IntoBusiness Alkmaar, herfst 2022

 

Kom werken bij de Guidon Groep

EN… HOE WERKT ‘T BIJ DE GUIDON GROEP?

Als je wilt weten hoe het is om bij Guidon Groep te werken, kun je dat natuurlijk het beste vragen aan mensen die nog niet zo lang in dienst zijn. Zij kijken met een frisse blik naar de organisatie en naar hun collega’s. Dit zijn hun verhalen.

Plan direct een belafspraak met één van onze specialisten