Verkoop

Succesvolle verkoop

De verkoop van een bedrijf is een intensief, emotioneel traject. Bij Sophista begrijpen we dat de verkoop van een bedrijf vaak een ‘once in a lifetime’ gebeurtenis is, u verkoopt tenslotte uw levenswerk. Een succesvolle verkoop is sterk afhankelijk van de professionele begeleiding bij het verkooptraject. Wij streven ernaar om u als ondernemer te voorzien van het beste advies en een volledige ontzorging. Dankzij onze ervaring, betrokkenheid en doelgerichte totaalaanpak in overnametrajecten kunnen wij deskundig adviseren.

Het verkoopproces

1. Voorbereidingsfase

  • Bedrijfsverkenning, marktanalyse en strategieformulering
  • Waardebepaling
  • Heldere verkoopdocumentatie
    in de vorm van een informatiememorandum

2. Marketingfase

  • Geheimhouding (NDA)​
  • Versturen verkoopdocumentatie ​
    en procesbrief​
  • Gesprekken en ​
    management presentaties​
  • Onderhandelingen​
  • Intentieverklaring (LOI)​

3. Due Diligence

  • Verzamelen gegevens​
  • Boekenonderzoek​
  • Q&A sessies​
  • Procesbewaking en bespreking uitkomsten boekenonderzoek

4. Deal closing

  • Transactiedocumentatie en finale onderhandelingen SPA​
  • Signing & closing

Voorbereidingsfase

Een goede voorbereiding begint met een grondige analyse van uw onderneming en het inventariseren van uw doelen en wensen als verkopende ondernemer. Dit vormt de basis voor een strategische aanpak die volledig is afgestemd op uw persoonlijke en zakelijke belangen. 

Tijdens deze fase werken we nauw met u samen om de best passende verkoopstrategie te bepalen. Of het nu gaat om een strategische verkoop, een management buy-out, of een (gedeeltelijke) verkoop aan private equity-partijen of investeerders, wij zorgen voor een plan dat bij uw situatie past. 

Daarnaast voeren we een uitgebreide marktanalyse uit, stellen een informatiememorandum op en maken een nauwkeurige waardebepaling van uw bedrijf. Dit geeft u een helder beeld van de waarde van uw onderneming en vormt een solide basis voor de onderhandelingen. 

Op basis van onze research en uw marktkennis stellen we een longlist van potentiële kopers samen. Deze lijst verfijnen we in overleg naar een shortlist van serieuze kandidaten die we gericht benaderen, om zo de beste match voor uw bedrijf te vinden. 

Marketing- en onderhandelingsfase

Na het bepalen van de strategie start de marketingfase, waarin we potentiële kopers zorgvuldig benaderen op basis van de vastgestelde shortlist. We waarborgen de anonimiteit van uw onderneming door een geheimhoudingsverklaring te tekenen met de geïnteresseerde partij, waarna we het informatiememorandum en een procedurebrief delen. 

Zodra beide partijen enthousiast zijn volgt de fase van indicatieve biedingen en onderhandelingen. Met onze jarenlange ervaring zorgen wij voor effectieve onderhandelingen. . Ons doel is om de best mogelijke voorwaarden voor u te realiseren en een soepele overdracht te waarborgen.  Zodra de onderhandelingen op hoofdlijnen zijn afgerond, wordt een intentieverklaring getekend en start het due diligence-onderzoek. 

Due Diligence fase

Na de eerste overeenstemming wil de koper controleren of het beeld van uw onderneming overeenkomt met de werkelijkheid. Dit boekenonderzoek kan verschillende aspecten omvatten, zoals financieel, commercieel, fiscaal, juridisch en ESG. 

Hoewel het onderzoek wordt uitgevoerd door de koper, is het boekenonderzoek ook voor de verkoper een intensief traject.  Wij zorgen voor een soepel verloop en coördineren de communicatie tussen alle partijen.  Ook voeren wij de finale onderhandelingen, welke bij een juiste aanpak tot een minimum beperkt kunnen worden.  

Deal Closing

Na een intensief traject vormt de deal closing de kroon op het werk. In deze fase worden de nodige overeenkomsten opgesteld om de gemaakte afspraken vast te leggen. Afhankelijk van de transactie zullen dit zijn:  

  • Koop- en verkoopovereenkomst: Hierin worden alle voorwaarden en afspraken voor de overdracht van uw onderneming vastgelegd. 
  • Aandeelhoudersovereenkomst: Als u na de verkoop gedeeltelijk aandeelhouder blijft, regelt deze overeenkomst de samenwerking en afspraken tussen u en de nieuwe mede-aandeelhouders. 
  • Geldleningsovereenkomst: Het kan zijn dat koper u een deel van de koopsom schuldig blijft na overname. De voorwaarde voor deze lening of earn-out worden vastgelegd in een aparte overeenkomst. 
  • Huurovereenkomst: Indien het onroerend goed na de overname gehuurd wordt door koper, kan een nieuwe huurovereenkomst onderdeel zijn van de afspraken. 
  • Adviesovereenkomst: Vaak wordt overeengekomen dat de verkoper na de overname nog een rol blijft spelen als adviseur; deze afspraken worden in een afzonderlijke overeenkomst vastgelegd. 

 
Als partijen overeenstemming hebben bereikt over de overeenkomsten vindt de levering plaats van de aandelen/activiteiten, meestal bij de notaris, waarmee het verkooptraject officieel wordt afgerond. 

Een selectie van onze verkooptransacties

Plan direct een belafspraak met één van onze specialisten